niedziela, 21 września 2014

Kruche ciasto na szarlotkę

Pierwotnie wpis miał być poświęcony przepisowi na szarlotkę. Po dłuższym namyśle, doszłam do wniosku, że samo ciasto jest tu najważniejsze, nadzienie to już tylko dodatek.
 Przepis na ciasto odkryłam nie dawno, podczas urlopu moja chrzestna upiekła szarlotkę, jaki to był szok, gdy okazało się, że taki przepis jest w rodzinie od lat. Wiem jedno- lepszego ciasta kruchego jeszcze nie jadłam.



Składniki:

  • 1 kg mąki Krupczatki
  • 2 zimne masła roślinne
  • 8 żółtek (ew. 12 małych)
  • 0,5 szklanki cukru
  • 15g proszku do pieczenia (można pominąć)
  • 2 łyżki kwaśnej śmietany
  • ekstrakt / aromat waniliowy
Dodatki:
  • owoce,  np. jabłka (u mnie kwaśne antonówki)
  • cukier

Zimne masło siekamy z mąką.  Szybko dodajemy pozostałe składniki,  zagniatamy ciasto. Zawijamy w woreczek foliowy i mrozimy. 

Jabłka obrałam, pokroiłam w małe kawałki, poddusiłam lekko z 2 łyżkami cukru. 

Piekarnik nagrzewamy do 180°C. Do formy wyłożonej papierem do pieczenia, ścieramy na tarce zamrożone ciasto,  do porządanej wysokości. Spód ciasta zapiekamy przez ok 20 minut. 
Po tym czasie, na spód wykładamy jabłka,  ścieramy resztę cista, która utworzy kruszonkę.  Zapiekamy całość przez ok 25 minut - aż wierzch ładnie się zrumieni. 


Podane składniki są na dużą blachę, ciasto dzielę na dwie części 3/4 i 1/4 - większą ścieram na spód, mniejszą na wierzch ciasta. 


3 komentarze :

  1. Jk znalazł będzie na sobotę :) Mniam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie pozostaje mi nic innego, jak życzyć smacznego ;)

      Usuń
  2. To ciasto na podwieczorek mam zaplanowane :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...